Alla inlägg under augusti 2010

Av Christer - 22 augusti 2010 20:59

Politiker skytte det i helgen var

från centern man då fick svar


Om vårt unika kulturarv

som de i städerna tycker är larv


Fäbodskulturen med lösgående kor, getter och får

den som inte skogsbolagen förstår


Med allför höga rovdjursstammar hotas då

renskötseln, löshundsjakten och fäbodkulturen så


Lokalt ska besluten om rovdjur tas

ej i Bryssel och Stockholm av någon stads knas


Det var Jämtlands centerns ord

och bland skyttarna föll det i god jord


Unga som gamla kom och sköt

och utav simulatorskyttet njöt


Ni som inte hade vägarna förbi

på torsdag lyckan står er bi


Då Socialdemokraterna berättar sin sak

som kanske passar er i smak


Men övriga partier i Bräcke sig ej bryr

om frågor kring jakt och dess bestyr

Av Christer - 17 augusti 2010 10:47

En tyst morgon så kall

fick mig att vakna av ett skall



Smög så sakta ut

dit till legdans slut



Dimman lättade så sakta

och jag på draget akta



Det drog sakta mot sjön ner

jag stod där man mycket ser



Då jag plötsligt hörde

eller var det nåt som sig rörde



Ett prassel av löv och ett knak

eller var det från min bak



Sinnena skärptes så

undrar varför det då



Ljudet det närmare kom

på sjön skrek en lom



Så ett skall som ett skratt

av en bock som gav mig ett spratt



Med sina skratt iväg mot lon

och jag fick traska hem över mon

Av Christer - 15 augusti 2010 11:30

Från Bangladesh till bärens förlovade land

hitlockade av bäruppköpare och bärindustrin hand i hand

 

Problemen de på bemanningsföretag skyller

när de med svarta bärpengar börsen fyller

 

Människohandel är visst tillåten här

i alla fall om man handlar med bär

 

Plockarna betalat resan hit

och blir nu behandlade som skit

 

Av lönen deras

det mesta dras


Mat, husrum och bensin

inte konstigt de får sur en min

 

Med skuld till bäruppköparna de sliter

när de inte ens finns blåbär till en liter

 

Skulden växer varje dag

och mot slavhandel finns ingen lag

 

Deras liv likt statare är

nu när det handlar om bär

Av Christer - 14 augusti 2010 15:16

Hörde att Centern varit ute och cyklat i Bräcke

Orolig för vad som nu hade hänt jag titta fram under täcke

 

Men vilken tur att det var med cykel de trampat

och inte i klaveret stampat

 

Men med Per Qusling man aldrig vet

vad han har hamnat i för smet

 

Med hjälp från Ingrid på väg opp

efter vägen de hade en del stopp

 

Med vind i ryggen det oppåt bär

högt som Ikaros de lär

 

Där oppifrån de på oss ser ner

och känner sig så förmer

 

Snart de i Mauds knä sitter

med ögona fylld av glitter

 

Och här nere med oss

får Håkan om smulorna slåss

 

Han som förr förde talan vår

och alltid för han sagt står

 

Hoppas han kommer framför Per

Håkan det bästa för Jamtland ser

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards