Alla inlägg under december 2014

Av Christer - 31 december 2014 09:09

Sista dagen för i år

Här sitter jag och sliter mitt hår


Året som var

Många minnen har


På snöföre jag med vindfällen jag slet

Ända tills isen blev en smet


I april jag blev ett Troll

Och av det jag tappa koll


I maj jag fick en ond häl

Och glädje i min själ


I juni höll jag på med ved

På midsommar jag drog den på med


Sen sommar så vacker och skön

Doppade mig till och med i sjön


Så kom hösten och jakten

Fick hjälp med slakten


I oktober förändringens tider

Av det både Karin och jag lider


Karin av bryten fot

Jag i behov av indre bot


Och så kom november

Transportsträcka till december


Som en hustomte for jag runt då

Och ordnade bort dropp så


Sen ett lås for opp

För att sen bli tvärstopp


Klättra genom bakdörren ut

Caddyn trilskar ända till slut


Mitt år bland tomtar och troll ändar här

Undrar vad det nya året med sig bär


Väntar mig ett krångligt val

Ett som för många ger stora kval


Jag har redan bestämt mig

Nu är det upp till dig

Av Christer - 30 december 2014 08:43

Vi behöver inte jaga för att överleva idag

Djurens rätt ger sig på jägare som du och jag


I morse jägaren Måns Rufus en fågel tog

Lekte med den tills den dog


Ett rådjur fick bita i gräset av Gun

För att sen stoppas i mun


Mickel han tog en hare

Som sprang fram på skare


Ulf han en älg så lätt fällde

Mat till gänget det gällde


Har de alla gjort fel

När de av naturen tar del


För i ögat på djurens rätt

Gör man inte på detta sätt


Vilket djur har mer rätt att döda

De som grönt eller kött har till föda


Djurens rätt gärna gräver jägarens grav

Istället för att på livsmedelindustrin sätta krav


Av Christer - 29 december 2014 10:17

Idag en besiktningstur

De ville så gärna ha Caddyn i retur


Nu den får gå ett till år

Och för det fäller jag ingen tår


Dags att göra något åt den

Eller som vanligt spara till sen


Rosten tar sitt grepp i plåten

Men den blir inte förlåten


Så väck den ska

För annars är det inget att ha

Av Christer - 28 december 2014 09:16

Nu vi fått tre partier att rösta på

Sossealiansen, vänsterpartiet och Sverigedemokraterna så


Vilka de riktiga segrarna i denna röra

Vi i nästa val får höra


Inte är det röran som under de två nästa valen styr

Utan de som står utanför och av makten inte blir yr


Än en gång ett misstag görs om

Med beslutet att hindra att andra kom


Demokratin i Sverige försvinner nu

Det går som ett jehuu.

Av Christer - 27 december 2014 08:24

Den ryska björnen inte i idet gått

Nu den känner att NATO för stort utrymme fått


Baltikum och Östersjön den vill åt

Så den om fötterna kan bli våt


När den steget till Gotland tar

För att försvara gasledningen som de där har


Den så gärna vill hit

Nästa år den visar det med flit


Trött och grinig den är

Snart är den här

Av Christer - 26 december 2014 07:17

Nu vi äter så mycket julmat

Så att vi i soffan sätter oss så lat


Magens diameter ökar fort

Men desto svårare att få bort


Mycket mat blir så kvar

Att äta upp  det tar oss många dar


Besöka vänner och bekanta utan att gå

Gör också att magen växer så


Efter julens tid vi ska

Göra allt för att inte mage ha

Av Christer - 25 december 2014 09:03

Midvinterns köld blev hård

Sitter här i ensam gård


Hundar har fått komma in

Och värmer föttran min


Minus tjugonio ute det är

Tur att det är plus inne här


Karin blev farmor i natt

Själv av eldvakt är jag matt


Somnar säkert här vid bordet

Nu när jag helt tappat ordet

Jul

Av Christer - 24 december 2014 07:02

Nu är den kommen dagen

Då vi stoppar allt i magen


Vi äter gott av allt

Som om under resten av året vi svalt


Runda och mätta vi lämnar borden

Ja, vi kan nästan inte säga orden


Från bordet in till granen vi gå

Där vi julklappar kan få


Kvällen så familjehögtidens topp

Då vi blandat kristendom och asatrons hopp


Hoppet om ljusare tider

Även för andra som lider


God jul till er alla

I vintertiden den kalla

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards