Alla inlägg under augusti 2007

Av Christer - 31 augusti 2007 09:05

En ny solig morron det är

En tur in i klykland det bär

 

Till Sundsvall och IKEA vi styr

Ett varuhus som gör en yr

 

Ett presentkort vi fick

Och det är klart att det vi på gick

 

Att handla den summan opp

Plus lite till innan plånboken säger stopp

 

Det väl uträknat är

Att handla lite mer när man ändå är där

Av Christer - 30 augusti 2007 08:14

Igår avslutade vi tjejskyttet för i år

från vecka tjugoåtta tills igår

många smällar pappälgen fått

 

Nu på tjejers lott

att visa att ni klarar kloka skott

lika bra som karlar kan

 

Alla karlar skjuta kan

tror sig skjuta utan träning han

spar sin träning till sista dagen

 

Kanske han lyckas ta sig i kragen

så att inte älgen får skottet i magen

annars det av jakten bara blir eftersök

Av Christer - 29 augusti 2007 07:57

Två små pojkar ut och moped åkte

och en liten Björn de råkte

 

Vem som räddas blev av dem

svårt att veta när alla sprang hem

 

Förr sågs Björn i bärtid här

för att hålla plockare borta från mina bär

 

Nu de ses här och där

utan att de räddas bär

 

De rädda får ta sig hem

med egen lem

 

Hörde om älgjägare Mats

som satt på rätt plats

 

När en älgkalv kom i fullt sken

och en Björn kom efter på fyra ben

 

Mats i byxan värmen kände

innan han strax vände

 

och i full fart från passet rände

och undrade hur det hände

 

Hur hans ben bruna blev

när han in i bilen klev

 

Efteråt det skrattas kan

men då kunde icke han

 

Här i Björnars gränsland

Nordlig och sydlig stam möts här i vårt land

 

Gränsen går vid E 14 har naturvårdsverket bestämt här

hoppas att Björnen den kunskapen med sig bär

 

När kvoten på ena sidan full är

Björnen lugnt kan käka bär

 

Att Björnen det vet i själva verket

Den kunskapen har de fått från naturvårdsverket

 

Hålla sig på rätt sida vägen här

och åt ett långt liv det bär

Av Christer - 28 augusti 2007 09:15


I Norge är det val

och folket lider kval

Världens rikaste land de tror

är Norge där de bor

 

Är man rik om inte skolbarna får lunch

när styrarna får punsch

Visst är man rik när man olja och höga skatter har

Men det är synd att staten bara tar

 

Fast det är väl som här

när man kung i kommunen är

På kommunens slantar

lägger de sina vantar

 

De säger att det inga slantar finns kvar

Och ni gamla och unga får gå med rumpan bar

Slantarna som till våra löner ska räcka

Det ska skatten täcka

 

Vårt ansvar stort är

därför fet lön vi bär

och när vi går

vi ett litet bidrag får

 

Ett bidrag som ska fram till pension räcka

som får kommunens kista att läcka

i många långa år

med mycken fälld tår


Av Christer - 17 augusti 2007 12:49

Bäcken slingrar mellan gran och björk

dess vatten som en skogstjärn mörk

där lurar bäcköring bakom sten i bäckens lopp

hoppas jag kan lura en opp

 

Först så hackar jag mask

inte så det blir småbitar och slask

utan lång och ringlande römask

som jag stoppar i min ask

 

Smörjer in mig med myggmedel

lämnar ingen oskyddad kroppsdel

på med stövlar som är hel

eller utan andra fel

 

Gör mig så ett spö av en rönn och fäster linan i topp

hoppas det håller för att öringen ta opp

sätter fast krok och sänke

för det behövs inge blänke

 

Smyger sakta mot bäckens kant

låter inte skuggan falla i som en klant

för sakta ut krok och spö i bäckens fåra

hoppas jag kan få några

Av Christer - 16 augusti 2007 12:41

Upp klockan fyra jag steg

ut och titta efter bock

kroppen var som deg

men upp jag kom dock

 

Först på dass

Sen iväg jag smög

hitta ett bra pass

som jag hoppas dög

 

Tidig morgon i skogen det var

solen glider sakta upp mellan tallars grenar

jag sitter länge kvar

bland mossbetäckta stenar

 

Myggen surrar och kryper här och där

jag sitter still men måste slå

hoppas inte bocken kommer när

och försvinner då


 

Klockan sju jag återvänder

ingen bock jag sett

bara tomma händer

och full i svett

 

När jag hemma är

ut på altan det bär

jag ser ut över legdan här

vad var det som rördes där

 

Det var en get som smög där

ståtlig och vacker hon är

huvudet högt hon bär

hoppas killingar hon har här

 

där kommer en

ock så ännu en

till sist trillingen

med massor av hopp och skutt i ben

 

En jägare jag är

men bytet jag bär

är oftast en ny lära

från moder natur den kära

Av Christer - 15 augusti 2007 08:30

Billiga leksaker från Kina

till alla barn utom mina

 

Med färger de fina

de både blänka och skina

 

Men blyet i färgen

tränger ända in i märgen

 

Det måste fattas en gen

på de som låter tillverkar den

 

Visst det blir billigare där

och slanten till ägaren större här

 

Vem ska köpa här

när jobben finns där

 

Nu kom jag ihåg det alla vet

det är ni som valt arbetslöshet

 

Som ska flytta till Kinas arbetsmarknad het

För att trygga vår globala osäkerhet

Av Christer - 14 augusti 2007 09:38

Med sol över hyggets rand

Kommer klagan från bidragsland

Där mitt sinne har satts i brand

 

Skog och vatten sänder vi er

Vinsten av det ser vi inte mer

Men tack för bidraget ni ger

 

Vi den tärande delen av ert land

Får allmosor från er hand

För att stärka våra band

 

Ni säger vi är tärande

Vi säger vi är bärande

Vem är kärande

 

Dags att klippa alla band

Slippa er tunga hand

Låt oss få ett frihetsland

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<<
Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards