Alla inlägg under februari 2013

Av Christer - 26 februari 2013 08:59

Till kolonilottens Berg igår min färd gick

Men tillbaka med fulla händer jag gå fick

Men min färd dit åter går

Till slut man alltid målet når


Målet är att till han som nu de första femtio nått

Visa platser där han en gång stått


Vägen dit är alltid lång

och svänger hit och dit under livets gång


I samma klass från och till vi gick

Ett skolexperiment vi också fick


Ena gruppen med samma lärare trygg

Den andra bytte lärare varje år utan att vara stygg


Gymnasiet du i Klykland gick

Där du grunden för livet fick


Du fortsatte att lägga grunden din

På plantskolan där jag la min


Till fjälls vi gjorde turer i lag

Turer som vara mer än en dag


I tältet det som regnets smatter lät

När myggen dansade på lätta fjät


Nu du till styrande höjder nått

Där du stabil grund mot pension fått


Nu du bland vindsnurror och annat står

Hoppas du femtio till får


Grattis på dagen din

Efter kommer alltid min


Av Christer - 25 februari 2013 11:21

Konrad Åsholm skrev vers om Bensjö han

det var en skrivande finurlig man


Nu det fattas de första sju

Vill gärna veta hur de var ju


8

Så bor det i Bensjö en ogifter kär

en trevlig och renhårig kille

säj vet Ni gott folk om han nånsin varit kär

han kallas för Lars Wilhelms  Ville

han historier drar med humoristisk ton

fast dom får man taga med reservation


9

Bland allt han berättat jag minns särskilt en

se jag har lite svårt för att fatta

se då kan jag ej annat än skratta

men själv har han svurit att sagan är sann

när Malmberg sköt älgen som spraka å brann

10

En Jägare finns det i byn som är fin

på att rovdjuren fånga i snaran

Det finns knappt en mus som kan slinka förbin

så flickor jag varnar för faran

med storprecision har han snart fångat in

allt som fanns kvar utav dyrbara skinn

Av Christer - 22 februari 2013 08:53

Cykelbomb i Hyderabad

För biogäster very bad


När bion var slut

Och de flesta var på väg ut


Blev de lemlästade och en del dog

I Guds namn går döden fram som en plog


Att döda civila oskyldiga kallas väl för mord

och mot det finns många starka ord

Av Christer - 21 februari 2013 09:37

Än en gång startar drevet mot jägare

För jakthatare fyller fort sin bägare


Nu man siktar på blyet från skjutbanorna

En tjänsteman från en kommun förstår inte ovanorna


Som får skyttar och jägare att sprida bly i vår natur

Nä såna borde sättas in i bur


Själv hon inte i närheten av skjutbana törs vara

Tänker på sitt liv bara


Glömmer morgonens miljöförstörande hon gör

När hon sprider kemikalier och annan odör


Smink med tungmetaller på kroppen smörjer

I munnen hon andedräkten besörjer


Allt tillsammans giftigare än bly det är

Och tas direkt upp i kroppen där


Bly i naturen får ett oxidskikt det

Sprids på så vis inte vidare säger de som vet


Däremot när vi sprider annan skit

Blyet sprids hit och dit

Av Christer - 18 februari 2013 13:59

Fick tips om ett jobb igen

Gröna jobb genom skogsstyrelsen


Men det var inte för mig

Jag har varit arbetslös för kort tid tänka sig


Jobbet skapat för de i fas 3

Där är jag inte me

Av Christer - 18 februari 2013 10:59

Ny vecka med nytt slit

Hoppas det räcker med vanligt flit


Hörde en angenäm fågelsång

Där Landstingtingets nya skandal är pågång


Vilka huvuden ska denna gång rulla

När ledningen har hyllor av skandaler fulla


En syndabock letas fram så fort

Så att intresset svänger bort


Samtidigt går vården på knä

Den versamhet som av pengaström hamnat i lä


För ledning av slantar smörjs väl

Där det inte finns någon vettig själ

Av Christer - 7 februari 2013 08:06

Vilken fröjd

För Karin Strandberg Nöjd


Säger upp sig själv hon gör

Med full lön som det sig bör


Konstigt om det jag tycker ändå

För om jag sagt upp mig själv som så


Jag straffad en månad blir

Inge lön eller annat finlir


Konstiga avtal i ledningen det är

Undra vilka som godkänt dom där


Sitter där och kliar varandras rygg

Ja Uitto och Jorderud känner sig trygg


För i toppen på landstinget man har

Inte mycke vett kvar

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards