Alla inlägg under september 2008

Av Christer - 29 september 2008 23:51

När vi från Norge hem for

tänkte jag tanke stor

 

Om jag håller hastighetsbegränsningen

hur många kör om mig innan hemsvängen

 

Så mellan Åre och Östersund

där väg och hastighet är sund

 

Den förste som oss körde om var

pappag  som skylten bar

 

Sen kom nio till

som hålla hastigheten inte vill

Av Christer - 26 september 2008 09:05

Höstliga färger i vår tid

klätt sig i underlig svid


Det gröna mot mitten blivit grått

ser ut att av betong färgen fått


Ny riktning och ändrad själ

och dem att glömma landsbygdens väl


Ändrat från att odla fyrklöver

till att tjäna massor av klöver


Det mörkblåa som gick mot rött

har gjort de sjuka trött


Ny riktning med samma själ

från fattiga de stjäl


Börjat att rensa landet de har

nu de får betalt för det som är kvar


Den ljusare blåa mot brunt verkar gå

kastar ogräset ut ur landet så


Ingen riktning utan själ

snart lika tunn som en fjäl


Omskolar sina plantor snabbt de vill

de utan näring i växten står still


Den blåa som snart blir vit

vill inte under naglarna ha skit


Samma riktning med full själ

ormen krossar med sin häl


Tänker på allt det goda

lyckas ofta med en groda


De bruna som endast vitt vill ha

egen plätt på jorden ska ha


Riktning höger svart själ

av oss friheten själ


Med risknippen de piskar din röv

tills du går i takt med deras klöv


Den grönröda som blivit blåröd

på vår landsbygd tar död


Jordnära riktning och jordlig själ

vägarnas fordon tar ihjäl


Alla grönavågare ska bli så sant

tillbaka till sextonhundra talet de slant


Den röda som helst blå vill bli

har många rötter som hjälper till att fli


Riktningen svagt åt höger med urtvättad röd själ

har lätt att glömma de som gjort dem väl


För en Toblerone glömdes rötterna

som blev trampade av fötterna


Den mörkt röda färgen som fällt många blad

för landet ser ett stålbad


Många riktningar de haft men själen fortfarande röd

till de svaga de fortfarande ger sitt stöd


Deras land bör kultiveras och vändas om

vältas och formas tills de blir som dom


Många färger i vårt land

de flesta gillar grå sand


Nu vi mot mörka tider går

hoppas att vi ljuset åter får

Av Christer - 24 september 2008 21:02

Nu dör mer folk av felmedicinering

än av andra ting


Läkemedelsindustrin gör stora vinster på tablettbrukare

och hoppas helst att de blir missbrukare


På tv:n visas reklam om värktabletter

som gör din vardag skönare och bätter


Ta en värktablett förebyggande

så slipper du bli liggande


Ät tabletter för jämnan

och du slipper jämran


Vissa biverkningar får man räkna med

för med det goda följer onda med


Om du blir dement eller Alzheimers får

det är inget som läkemedelsindustrin förespår


Det är inte deras fel att den medicin du äter

på din kropp och själ fräter


I vår tid gäller att på andras olycka tjäna stort

och på så sätt få slantar fort

Av Christer - 23 september 2008 22:42

Ekonomin skenar för landstinget

har ledningen tappat stinget


I flera år flödar slantarna ut

förstår de inte att de kan ta slut


Skyller på varandra de gör

hoppas inte patienterna dör


Nu ska cheferna se över verksamheten

då räddar de de sina i smeten


Kan det vara så att det är för många tjänstemän

som gör att patienten kommer i kläm


Vad kostar landstingets administration

om det borde länsborna få information


Hur många procent av landstingsskatten

hamnar i vårdhatten

Av Christer - 22 september 2008 21:08

Dags att hacka perer

se om det blivit fler


Har misskött alinga

av perbuskar syns det inga


Långroten växer bäst

och tranorna var där som gäst


Fast visst finns det lite knölar där

som ska ätas upp här


Älgkött, perer och sås

är den bästa mat som kan fås

Av Christer - 21 september 2008 22:40

Söndag kväll

i mitt enkla käll


Somnar framför tv:n

i fåtöljen


Sitter och snarkar

och Karin mig sparkar


Så hon blir trött

och lägger sig att sova sött


Själv vaknar jag upp

av en hundprupp


Som luktar skit

och fick mig hit

Av Christer - 20 september 2008 23:37

Idag sa Karin att vi må plocka typpbär

och jag har ett ställe här


Plocka fram skrucken och bärplockarna

inte polacker, thailändare eller kineser de stackarna


Utan en sån med stålstänger och en påse

som man drar fram i riset och med bär fyller ni se


Mitt ställe var ett med mycke björnvister

men mycke bär fans också där enligt jag Christer


Men Karin sa "jag är ingen jägare jag

så mig tar inte björnen idag"


"Björnar tar bara jägare så jag är lugn

och kött ska helst vara i ugn"


Karin plocka tjugo liter i hink

jag fick ihop fem i en skruck på en vink


Sen hem och rensa bären med rensmatta

vi vevade för att slippa hålla på hela natta


Middan vi hade glömt

och Anton om pizza hade drömt


Iväg till ICA och handlade gott

plockade ihop till pizzan lite smått


I affärn jag hälsa på Åsa jag

men hon såg inte mig idag


Hem och åt gott av pizza byggsatsen på ICA

sen gick vi in till mor och far å fika

Av Christer - 18 september 2008 23:22

Höst bär och jakt tid är

utländska män och kvinnor plockar bär


Anställda av bärindustrin

som förr behandlade plockarna som svin


Bärindustrin säger sig nyttja allemansrätten

men sen när gäller den rätten


Allemansrätten gäller ej för yrkesmässig utvinning

utan är för husbehov ej företags vinning


Så om jag kan anställa folk att plocka bär

på annans mark när de är här


Får de då hugga ved och så sälja den

till en som köper upp veden

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15 16 17 18
19
20 21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards