Alla inlägg under februari 2008

Av Christer - 28 februari 2008 22:40

Journalisten Christina Lindberg trivdes förr i porr ljus

nu vill hon upp till Porjus


Och göra det lätt för vargen att komma in i landet vårt

där uppe i Lappland där renar och samer gör det svårt


Vår stackars vargstam som av inavel lider

utrotar sig självt och det svider


För er rovdjursexperter som nere i Stockholm bor

och är övriga landets storebror


Ni som talar om för oss landsbygdsbor

att vargen inte är så farlig som vi tror


Vargen i flock tar ej era tamdjur

bara när ni tjuvjagat vargflocken och spritt deras djur


Då tar de ensamma strövvargarna bondens får

och då bönderna sig själva skylla får


I Voxna Naturvårdsverket tillät skyddsjakt på Varg

det gjorde Christina Lindberg arg


Och yttrade sig om Naturvårdsverket oförmåga att stå emot jaktlobbyismen

från det militanta jägarförbundet som är ett värre hot än nazismen


Hur kan jägarförbundet medvetet tillåta löshundsjakt

när de vet att hundägaren medvetet riskerar sin hund i sån jakt


Dagens rovdjurspolitik är numera helt anpassad till en jägarkår som sniket vill förvalta viltet för egen del

utan att dela med sig till den verkliga viltvårdaren och det tycker jag är fel


Men att trettiofem hundar blivit attackerade av varg sedan första augusti i år

för det fäller inte Christina Lindberg någon tår


Av de trettiofem så dödades tjugofyra hundar

för det hon gärna blundar


Och säger att de flesta hundar dör av trafik och vådaskott

och det ska inte läggas på vargens lott



I Tossåsen härjar vargen nu och minst trettio tagna renar

man ska inte hasta fram dåliga beslut Naturvårdsverket menar


Om nu en till två renar om dagen mister livet

innan naturvårdsverkets remissinstanser får det skrivet


Så hinner vargarna lämna Tossåsen innan tillståndet ges

och då får vi se när Same och varg ses

Av Christer - 27 februari 2008 20:58

Ser på tv en som fyllt lägenheten

med allt som går att samla i smeten


Ett atomur från Polen

fick också komma ut i solen


En surfingbräda där inne

väcker sommarkänsla i hans sinne


Även en kundvagn från snabbköpet

nu kan inget gå i stöpet


Rent hus hjälper han tillbaka

nu han gardinerna kan skaka


Hundrasextio säckar i en lägenhet på sextionio kvadrat

fyllt med tvåtusen sexhundra nittio kilo rat


Fick besök av mor och syster efter tjugo år

tror faktiskt han släppte en tår

Av Christer - 26 februari 2008 22:11

Snuvan kommer snuvan går

stackars den som snuvan får


Näsan rinner dag och natt

fyller snart farmors hatt


Karin springer runt och runt

tycker att jag pratar strunt


Ut och röker titt som tätt

blir hon aldrig mätt


Fyller näsduk mer än väl

droppar sakta på hennes häl


Själv jag arbetat full en dag

för att få vila ett tag


Arbetskläder på och av

gör det mig till slav

Av Christer - 25 februari 2008 08:28

En bild säger mer än tusen ord

här en bild från min fädernejord


Synd att på soffan ligga

vill bara ut och på sjön ligga


Med spö i hand och fisk pågång

njuta där av solens gång


Av Christer - 24 februari 2008 21:28

Hade tänkt att visa en bild idag

från en strålande solskensdag


Men kortet jag tog försvann

för det jag inte hitta kan


En annan låg på soffan och titta ut

kände efter flera gånger men kände mig ändå slut


Karin satt på verandan och solade

jag här inne och mig själv roade


Hur lätt nu det är

att roa mig själv här


Anton också ute i solen

hade lämnat datastolen


Sköt prick på ballonger gjorde han

träffa alla han satt opp borti dan


Karin en undran om svenska skidåkare hade

fungerar det inte med norsk hare hon sade


Norge dubbelt i stafett i Falun fick

Sverige tror de på skidor gick


Jobbig vinter för mig det verkar bli

när norskar vinner det de ställer opp i


Dubbelt jobbig dag det blev

när jag av influensa fått en slev

Av Christer - 23 februari 2008 19:32

Nu min dator blivit frisk

radera F-secure som var en säkerhetsrisk


Jag undrar hur många andra datorer som kraschat har

när deras licens hos F-secure nått sina slut dar


Jag hade tur att komma in i kontrollpanelen

och där kunna åtgärda felen


Lägg till ta bort program jag nådde efter tre dar

och nu det finns inget F-secure kvar


Nu startar programmen som vanligt

och det är väl bra konstigt


Att virusprogrammet som datorn ska skydda

istället är en räkningskrydda


För ett oseriöst företag som kunderna lurar

hoppas de här raderna gör så att F-secure surar

Av Christer - 22 februari 2008 21:37

Nu jag en stackars man är

en sån som bara ligger där


Och klagar över mina krämpor

till de som med mig bor


Utslagen av förkylning och feber

hoppas det snabbt får ett slut jag ber


Har inte tid att ligga mer

för då jag inget ser


Vad som händer härikring

och allt snurrar som i en ring


Svetten flödar i floder

och lämnar konstiga saltstoder


Fyller på mina vattenförråd

med allt jag har råd


Och det är tur att mitt vatten är gratis

och vattnet jag fyller med is


För att kyla min kropp

och ge mig nytt hopp


Att från sjukdomen bliva frisk

utan att utsätta någon annan för sjukdomsrisk

Av Christer - 20 februari 2008 21:55

Kvinnorna i Bräcke törs ej gå ut

rädd att någon ful gubbe gömmer sig bakom en knut


Är det därför Jamtlands fetaste i Bräcke bor

sitter framför tv:n så magen växer stor


Fast då blir det svårt att gömma sig bakom Knut

om han inte har större mage som står ut


En kväll jag passerade Bräcke

inte en själ man såg de låg nog hemma under täcke


En vanlig syn för de som Bräcke passerar

tomma öde gator finns de några som bor kvar


Ungdomarna vill härifrån

inget att göra bara prata telefon


På kvällarna fångar datorn många unga

och de sitter där och blir tunga


Den största rörelsen fram på byn är

de som sportar och rör på sig där

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20
21
22 23 24
25 26 27 28
29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards