Alla inlägg under januari 2008

Av Christer - 31 januari 2008 21:55

Så här lär djurens rätt

ut deras aktivitets sätt


Kastrera eller sterilisera din katt

så slipper den skrika var natt


Tusentals svenska kattor dör varje år

därför steriliserar de sin katt utan tår


Är inte det djurplågeri att

ta bort könsdriften för en katt


Alla hundar behöver få jobba både med kropp och hjärna

de sover leker och äter ihop så gärna


Stackars hund som sitt naturliga beteende ska mista

att använda alla sina sinnen och hitta viltets vista


Ät inte djur ät vego

bor det en rasist i ert ego


Om nu djur och fiskar har egna känslor liksom vi

hur är de då med insekter och växter tycker ni


Är inte de levande varelser och egna individer

hoppas era rasistiska idéer svider

Av Christer - 30 januari 2008 21:12

Nu sitter jag i soffan mjuk

men jag är inte sjuk

Försöker se ut genom fönstret

ser bara rummet till mitt förtret

Måste jag kliva upp för att stjärnor se

men de finns här bredvid på min tv

Känner mig lat ikväll

letar reda på en fäll

För ute är det femton grader kallt

och det är inte allt

För blir det som vanligt i kväll

somnar jag in under en varm fäll

Vaknar så sen och undrar hur

jag på soffan tagit mig en lur

Här är ingen i svängen

de har gått till sängen

Går så in i sovrummet mörkt som natten

snubblar så på sovande katten

Som jamande springer upp så fort

hoppas han på golvet ej lämnar en lort

Kryper så ner i kall säng

känns som jag vilar på skön äng

Av Christer - 29 januari 2008 20:13

Hörde att alliansen vill ha flexiblare vård

genom att göra vården mjuk istället för hård

De vill också göra vård yrket populärt

vad nu det blir värt

Visst förstår jag att fyrtiotalisterna börjar bli nervös

nu när det blir kö till var kuvös

Vem ska sköta stora proppen

när sjukvården sparat sista droppen

Flexiblare sjukvård vad betyder det

att tänka i nya banor säger de som vet

Nya banor måste vara lätt

och i slutet blir de rätt

När ni slutar skära ner

på de som inte orkar mer

Fast flexibel är böjlig

och då blir vår framtid möjlig

Som förr i tiden när vanligt folk på huvudet böjde

för de höga herrarna och deras råd följde

Visst var det bättre förr

för politiker som nu måste knacka dörr

Fast det är väl smidig anpasslig och anpassningsbar

som alliansen vill ha vården om den blir kvar

Anpassningsbar till vad

tänka som vanligt storstad

Inte blir det att i nya banor tänka

eller ska de välbeställda slantar skänka

Nu när de fått sänkt skatt

istället för de som bara ser natt

För alla nedskärningar ni gjort

som mest drabbat de lägstas sort

Om vården ska vara anpasslig

så är det efter oss som är krasslig

Av Christer - 28 januari 2008 22:50

Lördag morgon och det blåser

fredag kväll mat utan såser

Nu till skogs det bär

får se vad vi hittar där

Helst vill vi fågel hitta

som i träd sitta

Bara det är tuppar med fjäder

spelar ingen roll om det är orrar eller tjäder

Tallarna är välbetade

där vi efter skogsfågel letade

Så delade vi på oss

för att fågel få loss

Tomas och Sören på skida

jag på trygor över myrar vida

Dom stötte orrar upp

och jag sköt bom på tjädertupp

Med trygor jag gick på skare

och då bare

Sen blev det lös snö som över knäna räckte

så tungt att det nästan mig knäckte

Sen det fortsatte med linsskyddet mitt

lossnade så en rem till fästet sitt

Och efter det släppte gevärsremmen

ur framstocken lossna skruven som höll remmen

Tillbaks till stugan i slutet av dan

och där rymde kniven ur slidan

Kröp runt på knä och leta

undrar vem som det veta

Vart jag kniven ska finna

om jag det ska hinna

Innan vi hemåt far

eller blir kniven min kvar

Av Christer - 27 januari 2008 20:24

I helgen for jag till en trevlig stuga

några grabbar och ingen fruga

Toppfågeljakt på myrar vida

Tomas och Sören skida

Jag på trygor gick

frisk luft vi fick

Men fredan börja inte bra

börja krångla när vi skulle dra

Först gick säkringen till fläkten

men det ordnade sig i jäkten

Halvvägs till Bräcke slutade torkaren att gå

jättebra när snön började yra hur ska det här gå

Hämta opp Sören och han undra om bilen skulle fram nå

inga problem sa jag och bilen började rycka då

In på OK vi for för att få sprit i tanken

slog i hälften för att spara resten var tanken

Tog oss hjälpligt fram på byn

stannade och slog i resten vilken syn

Sedan resan skapligt gick

stannade en gång och torkade rutan vi fick

Så då framme till slut

klev ur bilen och njut

Av den svarta natten

tog på oss packningen och satt pannlampan på hatten

Långt där borta ljuset från stugan lyser

Tomas sitter nog där och myser

Så var vi då framme och klev in i värmen och ljuset

hittade också dörren till huset

Av Christer - 24 januari 2008 23:18

Idag såg jag ett nytt sätt att dra en släpvagn på

vänd den opp och ner och dra den så

Vi passerade dem

efter flygrakan på väg hem

Så i Klykland får man ömse se och höra

nu en annan sak ni få höra

En från Klykland sitt avgasrör körde sönder

och hade en ide som han fått från bönder

Han tog så en konservburk och skarvade ihop det lätt

drog åt med klammer så det blev tätt

Hörde sen att kloka tankar

tomma tankar

Fick ta del av vägverkets nollvision i flera mil

en decimeter snö och inte skymten av en plogbil

Det är så vägverket håller sig i sin ram

och av miljöpartiet får de en kram

Till tack för att minska koldioxidutsläppen

utan att behöva ta till käppen

Av Christer - 23 januari 2008 23:11

Åke med Bertil åker

över en lerig åker


Letar fram sina fin skor

för att därefter möta en massa finskor


Som i sin tur tog fram sina dans skor

som de ärvt av några danskor


Nu skulle här dansas polskor

med några finskor och polskor


Åke kände sig läcker

medans Bertils sko läcker


Bertil vänder sig till Beda

som han på sina knän vill beda


Den här kvällen blir vår

och känslorna närmar sig vår


Tror du vi kan bli kära

så vårt blod blir tjockt som tjära


Plötsligt Åke där stod

liknade mest en stenstod


Släppte så en tår

som droppade på hans tår


Jag känner mig som ett får

om jag dig inte får


Du har gett mig ett sår

som du i mitt hjärta sår


Du som var min enda

du med din fina ända


Då sjöng änglar i kör

nu du mig iväg kör


Och om jag dig nu bad

skulle jag få mig ett kyligt bad


Bertil sparkar på Åkes vad

minns du att vi slog vad


Om hur vi från detta tar oss ur

utan att mista våra armbands ur

Av Christer - 22 januari 2008 21:05

Grattis till min lillasyster

är du fortfarande yster


Nu du ett år närmare pension är

och den långa vägen ligger där


Bli nu inte dyster

för då tappar du din lyster


Hörde att du blev i radion grattad

det är väl skönt att känna sig uppskattad


Du har säkert många som grattat dig idag

men min får du vänta på ett tag


Tänkte komma och hälsa på i morgon kväll

och lämna en smällkaramell


Jag vet inte vad du får för paket

men det blir säkert ett staket


Som ljusen på tårtan fin

eller när du ger oss ditt glada flin


Grattis än en gång

du kan inte vänta dig en sång


Som Brown eyed girl en gammal favorit

till dig som inte luktar skit


Nu jag nått slutet här

till dig min syster där


Grattis på dagen

glöm inte magen

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards