Alla inlägg under oktober 2007

Av Christer - 31 oktober 2007 20:33

Nattens härliga ljud som jag inte hör

men de som ligger i närheten de jag stör

 

Har aldrig själv vaknat av de ljud de säger att jag för

ej heller blivit väckt av de som inga ljud gör

 

Så därför har jag svårt att tro

att det av mig bero

 

Att de får svårt att somna när jag drar de påstådda stockarna

det är säkert de själva som gnuggar sockarna

 

Om de nu har så svårt att somna när de lyssnar på mina andetag

varför inte skapa sitt eget arbetslag

 

Och ta vara på de stockar jag och andra på natten drar

istället för att räkna får ni räknar hur många stockar ni får var

 

Hörde om ett tält i Fäviken där marken skakade utanför

när vakterna gick sin kvällstur som dom gör

 

Vakterna undrade hur det gick att somna där inne

med ett oljud som de inte hört i manna minne

 

Jag sov i det tältet men hörde inget oljud

däremot jag spelade in ett lustigt ljud

 

Som kom från en som inga stockar drog

men kanske gjort det förr och nu fått nog

 

Ljudet en lätt snarkning som rullade fram och skakade backen

tur att man slapp det bak i nacken

Av Christer - 28 oktober 2007 20:46

Ändra tid fram eller tillbaka

Eller är det bäst att vaka

 

Ny tid i morse det var

Klockan min lördagstid kvar

 

Samling halv åtta på söndag

Eller är det halv åtta tid som  på lördag

 

Varför röra till det med sommartid

När det är bäst med normaltid

 

Åker man tåg denna natt

Stannar tåget för att komma i fatt  

 

Varför inte vara före sin tid en gång

och slippa förseningen lång

 

När vi ändrar till sommartid sen

kommer de fatt den timmen igen

 

Ljusare kvällar hit och dit

har ingen betydelse för mitt slit

 

Att hålla ögonen och kroppen vaken

tills man nått sängen och klätt av sig naken

 

Varför har inte John Blund

fått reda på normaltids stund

Av Christer - 25 oktober 2007 19:58

I kväll vi snickrat kött

ända tills vi blev trött


Två fina stekar att putsa det var

revben och bringa till jul vi spar


Hals hals och hals rygg

till grytbitar och biff känns trygg


Hitta så en slaksida med hinnor överallt

Av den gör jag köttfärs räkna jag kallt


Men kniven kändes så slö när jag skar

hoppas vi hittar en annan jag önskar


Drog kniven med lätt tryck över slaksidan

det syntes inte ens en reva på ovansidan


Tog så i med större kraft

så hårt att ut kom köttsaft


Att slaksidan så seg kan vara

att kniven genom ej kan fara


Fundera så ett tag i min kammare

Tror jag hämtar spik och hammare


Spikar fast slaksidan i bordet

Och håller tillbaka stygga ordet


Får bra tag i köttbiten

Och kniven känns sliten


Ger så opp det här med köttfärs

det blev en riktig pärs


Men jag fyller med kryddor och annat smått å gott

rullar ihop och binder till ett paket flott


In i tryck kokarn i en timmes tid

drar av innan det bränns vid


Tar ut och skär i tunna skivor

Fick nu smörgåsmat i drivor


Från att varit segt som skägg

Blev det saftigt gott pålägg

Av Christer - 22 oktober 2007 19:55

Landsbygdsdödare har fått fäste här i landet

Det lägger landet som de första fann det

 

Alla ska i tätorter bo

Landet utanför läggs i ro

 

Det blir för dyrt för er som utanför bor

Kom in till oss och bli familj stor

 

Vi behöver er till att hjälpa oss med tjänster

En stor familj behöver ingen vänster

 

Och när vi vill ha lugn och ro

Vi far ut till vilande mo

 

Hela Europa i en familj vi bor

Ja Sverige är som lillebror

 

Undrar om Europa är vår mor

Eller är det på far vi tror

 

I Europa mått

Är Sverige smått

 

Hela landet en landsbygd är

Men vad gör det när det söderut bär

 

Att fylla det trånga Europa

För att slippa på andra ropa

 

Där nere är det bara att viska i grannens öra

Och flera tusen kan höra

Av Christer - 16 oktober 2007 12:21

Visst rår inte lärarna för allt

men om man räknar kallt

Om inte lärarna kan motivera eleverna

Vem ska då göra det föräldrarna

Är eleverna till för lärarna

eller är lärarna till för eleverna

Om eleverna är till för lärarna

Är då skolan förvaringsplats för föräldrarna

När jag skickar mitt barn till skolans kunskapshus

Är det för att han ska lära sig om livet och inte en massa bus

Om inte lärarna hans får kunskap att vara intressant

utan att han tycker det är en massa fjant

Är det då inte nåt fel på sättet de lär ut

Hoppas de inser det till slut

Av Christer - 16 oktober 2007 06:36

Härligt med en vecka i skogen

det blir en skogspromenad varje dag

Bättre motion än en dans på logen

med mycke drag

Här drar magen ihop sig

så jag snart tårna ser

Hoppas att Karin fortfarande vill ha mig

när jag inte är tjock mer

Önsketänkande att bli smalare

äter snart inge mat

Av fett blir kroppen halare

och en massa blanka fat

Nä nu blir det ny promenad

Med hund bössa och stor en hatt

Fyller säcken flaskvis med lemonad

så jag klarar mig fram till i natt

Väger så säcken

den känns tung

Tjugo kilo får vila på häcken

är nog inte så ung

att jag klarar de tyngderna än

utan får ta och kasta ut lite dricka

För det finns inga men

För att magen skippa

Av Christer - 9 oktober 2007 22:12

Dags att införa ackord inom läraryrket det statusfyllda

Ett av de yrken med tydligaste mål att uppfylla

 

Målet med skolan är att lära elever läsa räkna och skriva

och på så sätt få en bra start här i livets första driva

 

Varför ackord åt lärarna ni undrar

Jo för att de ska slippa blundrar

 

med att eleverna inte lär sig nåt av deras utlärande

Ju fler elever de får igenom desto bättre betalt får de

 

Ackord är en morot för de anställda att

prestera mera och få en slant över efter skatt

 

lyckas inte eleverna lära sig nåt på en termin

betalas lärarna ingen lön till deras sura min


Av Christer - 5 oktober 2007 20:39

Vilken härlig dag och så fin

Jobbade och det gick ut mer än in

 

Islandsorder elva pall, Danmark en pall och tre pall söderut

Ordrar strömmar in och vi skeppar dem ut

 

Tänk att islänningar vill ha det varmare under fötterna

Dom som redan har det så varmt att de kan rosta nötterna

 

När jag for hem efter den höstfärgade E fjorton

Jag njöt av att ha fyllt frysen av hjortron

 

Passerade altarsten varifrån Medelpad blev kristnat i forna dar

Konstigt att de gick in i landet så långt västerut innan de framme var

 

Annars brukar landanspråk och kristnande ske där de först sätter sin fot ner

Inte när de passerat det nya landet och är på väg in i det nästa jag ler

 

Sedan åker jag förbi Slammeråsen ett gammalt och nu öde ställe

Där kärrorna slamrade i upp och nerförslut i närheten av runsten som nu är i sitt frånfälle

 

Och så möter jag brukaren från lillkrogen

Han verkar ha sina legder i närheten av Jämtkrogen

 

Kommer så ut i Källmyrbacken där Revsundssjön syns i fjärran

Där i slutet av backen man svänger in till Bensjö och bromsar kärran

 

Passerar sockerförrådet som enjoy hyrt

Som troligtvis inte blev alltför dyrt

 

Så ner för viadukten där man nästan ser hem

Över åa och jag ser en hund men vem

 

Äntligen hemma jag är

Till trakten jag håller så kär

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards