Alla inlägg under juli 2008

Av Christer - 31 juli 2008 23:04

Snart slut på semestern jag har

bara några dagar kvar


Perfekta två veckor jag fick

eftersom värmen gjorde att snickring inte gick


Fast visst hann jag snickra litte i glashuset

innan solen värmde upp gruset


Bada i Bensjön som höll tjugofyra grader

trodde termometern fått spader


Tog med Blade på simtur

hon undrar nog vad jag är för filur


Från båtstället till Nissudden

och tillbaka sen


Skönt för kroppen med ett bad

men jag fick ett broms bett på min vad


Hoppas de tre sista dagarna blir långa

så att dagarna känns många


Tänk att få ledigt första dan på arbetet

så man hann med metet

Av Christer - 30 juli 2008 20:53

Några små tips till er skyttar

så att ni er bronsfodring tar


Använd främre leden på pekfingret

för att inte trycka geväret i sida så lätt


Stå lite framåtlutad för bättre rekylupptag

och ni står rätt inför nästa skott och sparar nån dag


När ni älgen ska skjuta åt vänster

ställ er så att ni står bäst långt åt vänster


Vrid tillbaka kroppen genom att vrida i höften

skjut ert ståskott med goda löften


När älgen sticker iväg och vill in bakom blinderingen

släpp den uppspända kroppen och följ med svingen


Börja bakifrån och gå i fatt

när ni passerar där femettan satt


Kramar ni av skottet utan att bössan stanna

och skottet träffar mitt femettan den sanna


Nu när ni älgen åt höger ska skjuta

gör ni därefter lika åt höger så får ni njuta


Men först ska fötterna ställas om

lyft framändan av foten och vrid på hälen som


Cirka tio minuter åt det håll älgen springer

hoppas nu att klockan ringer


Gör den inte det så är ni välkomna Bensjö älgskyttebana

så ska jag lära er min vana

Av Christer - 29 juli 2008 23:00

Ett Djävla sätt

från D…… R…


Tycker jag om slakteri attentatet

när D…… R… fäst hatet


Varför går inte Djurens Rätt ut

och tar avstånd från attentatet i Kälarne till slut


Dom var het att jag skulle radera bloggen då

när jag anklagade de för Kälarne branden så


Men varför går inte Djurens Rätt ut och tar avstånd för attentatet

är det så att ni tycker det är rätt


Nä nu får ni visa er rakryggad och ta avstånd från förstörelse av slakterier

gå ut i ÖP och delge oss era skriverier


Jag väntar på ert avståndstagande i ÖP

och hoppas det snart få se


Det kommer ni inte att få se

radera den tycker vi på ÖP


Jag får inte koppla ihop djurens rätt

med de som agerar på sånt sätt


Så Djurens Rätt tar inte avstånd mot såna aktioner

är det så jag ska tolka det här eller

Av Christer - 28 juli 2008 23:46

Mot Stiklestad vår resa gick

där Olov den helige slutet fick


Från Gällö vi Arnliots fotspår tog

till det ställe där han dog


Spelet om helig Olav vi såg

där amfiet låg


Ett spel ni borde se och höra

såsom många norskar göra


Norges egen historia ni får

tillika Jamtlands som är vår


En Jamt som stod vid Norske kungens sida

med ett namn som är känt vida


Arnliot Gelline hans namn var

hans lämningar i Gällö finns kvar


Sitt stöd till Olav digre han gav

för kristendomen gick han i grav

Av Christer - 17 juli 2008 08:31

Nu har hösten kommit

för i morse låg dimman vit

 

Jaktlusten djupt i min själ

har ingen än tagit ihjäl

 

En instinkt inom oss som ingen rår på

likt fortplantning och hungern i hjärnans vrå

 

Rastlöshet i kroppen lockar en ut

och bena blir fulla med kut

 

Får hålla mig än ett tag

innan jag får mig en jakt dag

 

På måndag semestern börjar för mig

då solen och värmen åter visar sig


Av Christer - 16 juli 2008 01:21

Till er som inte kommentarer läser

här kommer ett exempel på hur man motståndare kväser


"Motståndaren

Ta reda på allt om er motståndare. Vilka är deras svaga

och starka sidor? På vilket sätt är de sårbara? Förbered er

på motattacker.

Hur ska ert försvar se ut, vilka argument

ska ni använda? Ni måste vinna över era motståndare

eller neutralisera dem."


Här nedan följer kommentaren

och med citaten ni förstår svaren


"För några dagar sedan Christer med pennan slant
och anklagade oskyldiga för sådant som inte var sant.

Istället för att be om ursäkt för sin korkade sak
intar han idag rollen som den som fått smäll där bak.

Att ljuga, förtala och skrika att alla som är mot jakt är terrorister
Ja, det kanske är sådant man måste ta till när de egna argumenten brister.

För hur ska Christer annars vinna kampen för att få döda oskyldiga djur i skogen tillsammans med sina jägarbekanta?
När allt fler inser att älgen, haren och rådjuren och de andra som bor i skogen har egenskaper som är moraliskt relevanta.

Christer ägnade sig åt tjuvjakt i tidningen häromdagen och sköt bom
Efter det förstår vi alla varför hans blogg på etiska argument är så tom "


Och som en jägare med god etik när jag bom sköt

eftersöket jag startade i all hast för att hindra lidandet jag ljöt


När ni nu kommentaren läst

från deras hemsida hur man vinner debatter bäst


"Härskartekniker

De fem härskarteknikerna är "uppfunna" av Berit Ås,

professor från Norge. De är de dolda mönster som hjälper

till att bevara hierarkierna. Det handlar om att kvinnor

ofta:

  • Görs osynliga.
  • Förlöjligas. "Vad står ni här och kacklar om?"
  • (vilket är både köns- och djurförtryck).
  • Inte blir informerade. De bjuds inte in till de informella
  • mötena.
  • Dubbelbestraffas. Kraftfulla kvinnliga ledare kallas kalla och omänskliga. De som lyssnar på sina medarbetare kallas svaga och mjäkiga.
  • Blir skam- och skuldbelagda. Kvinnor som arbetar för jämställdhet sägs vara gnällspikar.
  • Kunskap om härskarteknikerna handlar om att synliggöra

    det fördolda. Du kan använda dem för att eliminera

    dessa vanor hos dig själv, för att skydda dig själv och för

    att uppmärksamma dessa tendenser i olika grupper. Avslöja

    och motarbeta detta.

    Härskartekniker används inte bara av män mot kvinnor.

    De används också ofta av vuxna mot unga. Och det

    är ju också fel."


    Ja visst var jag korkad som med pennan slant

    och det visar ni med att kalla mig en fjant


    Synd att jag inte läste ert materiel innan pennan slant

    då hade jag förstått kommentaren och det som för er är sant


    Nästa citat som i helt samma linje är

    det visar jag nedan här


    "Framför allt; glöm inte att hoppa på era meningsmotståndare

    med insändare, debattartiklar eller smarta utspel.

    Särskilt under sommaren har tidningarna och lokal-tv och

    -radio nyhetstorka. Ett utspel från Djurens Rätt Kiruna,

    Uppsala eller Hudiksvall kan väcka större rubriker än vad

    man först tror."


    Jasså det är så man gör

    när man debatt för


    Så goda läsare döm så själv vart det här bär

    jag känner inte igen scenariot som beskrivs här


    "Det pågår ett krig i Sverige! Det är ett anfallskrig mot obeväpnade individer, varav

    de flesta bor i skogen. Kriget pågår under så gott som alla årets dagar, med

    avbrott under så kallad yngeltid. Men det intensifieras under hösten. Då får bär och

    svampplockarna maka på sig när de grönklädda vapenbärarna intar skogen

    för att döda cirka hundra tusen exemplar av skogens konung. Många älgar dödas

    dock inte direkt, utan de skadas och flera går en plågsam, lidandefylld och

    utdragen död till mötes."


    I krig får motståndaren dödas har jag hört

    hoppas att ni inte menar att det som jägare är kört


    Måste jag och mina jägarbekanta skaffa beskydd i år

    så att våra barn slipper fälla sörjande tår


    Fast går vi över till veganföda

    då vi bara växter behöver döda


    Vad händer då sedan

    blir det som här nedan


    "Vad händer med de öppna landskapen om alla blir veganer?

    Mark som idag används för att odla foder åt djuren kan

    då användas till att odla föda åt människor1."


    Vad ska då djuren äta

    ska vi mata dem med egen bäta


    Men bätan blir torr med margarin

    inget pålägg men med selleri blir bätan fin


    Men till ert försvar jag detta må nämna

    att era regler ni inte må lämna


    Utan följ era regler klart och tydligt

    och inte bara på papperet nämna obetydligt


    "Lite om regler

    Djurens Rätt arbetar endast med lagliga metoder. Och det

    handlar inte bara om att vi inte ska bryta mot lagen. Det

    handlar även om att vi måste visa att vi är de som är emot

    våld."


    Så visa det genom att från attentatet i Kälarne avstånd ta

    så slipper ni det på era ryggar dra


    Sen vet vi inte vem som gjort det än

    det kommer nog fram sen


    "Men vad handlar djurrättsarbete egentligen om? Är det

    att gå med i demonstrationståg och att dela ut flygblad?

    Ja. Är det att skriva en insändare till lokaltidningen där

    du uppmanar andra att prova på vegetarisk mat? Definitivt.

    Är det att sköta bokföringen för en lokalavdelning?

    Javisst. Allt arbete som görs för att förhindra eller minska

    djurutnyttjandet är djurrättsarbete."


    Om ni inte avstånd tar

    verkar det som sista meningen är det som blir kvar


    Alla citat från "Djurens rätt" jag fått från näte

    se själv på deras hemsida www.djurensratt.se

    Av Christer - 13 juli 2008 00:32

    Marknad i Bräcke

    en dag när det varit bättre under täcke


    Öppnad himmel det var

    och undrar om solen finns kvar


    Däruppe över molnen tunga

    som regnets sång sjunga


    Jag mina älgdroppar sålde ut

    verkar som om årets kok också tar slut


    Sitt och stå skiva med aluminiumfolie på frigolit

    värmer fötter och rumpa när de når dit


    Skogsdoft till bilen

    förkortar den tråkiga milen


    Det säljer jag där

    Hoppas att jag inte hem det bär

    Av Christer - 10 juli 2008 21:26

    Häromdan jag klev på öm tå

    därför jag fick radera då

     

    De som så krävde

    mig helst kvävde

     

    Men så länge de inte gör ett avståndstagande

    de som krävde återtagande

     

    Så tiger de och samtycker

    det är vad jag tycker

    Presentation

    Fråga mig

    3 besvarade frågor

    Kalender

    Ti On To Fr
      1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16 17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28 29 30 31
    <<< Juli 2008 >>>

    Tidigare år

    Sök i bloggen

    Senaste inläggen

    Kategorier

    Arkiv

    RSS

    Besöksstatistik

    Gästbok


    Ovido - Quiz & Flashcards