Alla inlägg under december 2009

Av Christer - 31 december 2009 19:39

Årets sista dag det är

och så sitter man här

 

I morse jag en skogstur tog

en grå snötäckt skog

 

Fick så se min femtionde älg

en ko ulan kalv denna helg

 

Kon skulle säkert ut på galej

säkert i sällskap av en annan tjej

 

Kon hon sprang förbi mig så nära

fem meter och jag slapp kött bära

 

Blade alldeles i hasan på kon

efter att det stått ett tag för hon

 

Så turen min håller i sig

kan jag nånsin nåt annat förvänta mig


Jag får fortsätta att slita mitt hår

så då önskar jag er Gott nytt år

Av Christer - 30 december 2009 17:57

Här sitter jag och sliter mitt hår

så jag några rader får

 

Snart så kommer ett nytt år

då jag äntligen får se mina tår

 

Mot ett kärt återseende vi går

till de där som sitter nedanför mina lår

 

Nu ser jag till och med ett skavsår

fast för det jag fäller ingen tår

 

Och min väg fram i vår

går genom buskiga snår

 

Den blir säkert svår

arbetslöshetens väg som mig ekonomiskt klår

Av Christer - 29 december 2009 19:21

Om vargar får man ej ont skriva

för det för många känslor uppriva

 

Men de vargar som nu i vårt land härska

äter inte kött det färska

 

Nä de vill ha ett delat samhälle

där de profiterar på allt iställe

 

Varför ska vi dela med oss

när det är bättre att vi om bitarna slåss

 

Och om vi vill skänka smulor

då ordnar vi en gala stor

 

Där kändisar och andra högheter

visar upp sin välvilja att dela sina förmögenheter

Av Christer - 28 december 2009 23:18

Månsken och stjärnors blink i skyn

det är kvällen över Bensjöbyn

 

Men i skenets spår följer kyla

som får sjön att yla

 

Nu klockan elva det minus trettio är

men på vädret de säger att tjugo minus det ska va här

 

Så i morgonbitti när solen opp ska

det minus trettiofyra kommer att va

 

En ny dag för att inne mysa

istället för att vara ute och frysa

 

Får se om Karins bil startar då

fastän motorvärmaren står på

Av Christer - 27 december 2009 11:31

En kille som fick lön till jul

handlade julklappar och hade kul

 

Med kontokort i högsta hugg

han fastnade i kreditgivarnas tugg

 

Nu när julen är slut

han bränt sitt ekonomiska krut

 

För att räntan nu täcka

han sms-lån tog det otäcka

 

Lån på lån han tar för att skuld bli kvitt

undrar när han får ordning på livet sitt

Av Christer - 26 december 2009 11:06

Du strålande vackra vintermorgon med snötyngd skog

du väcker mina slumrande sinnen som i huvudet dog

 

Jag ser ut över solbelyst snötäckt mark

jag funderar om jag ska ta fram min spark

 

Där ute är tyst förutom hundarnas skall

där de med skall söker kontakt utanför vår hall

 

När träden sakta ruskar sig för att minska sin snötyngda gren

när vinden från väst driver bort moln från solens sken

 

Nu när jag ut ur min sköna morgonrock kliver ur

nu ska jag ut till hundars hus timrat av grovstammig fur

 

Då de skällande hundar ska få sin speciella julmat

då de säkert har riktigt renslickade och tomma fat

Av Christer - 24 december 2009 10:33

Julrim till de som styr oss

som likt en lerkoloss

 

Kväver oss så sakta

att vi på nedfallet må akta

 

En bibel till Kristdemokraterna i alliansen

för att komma tillbaka till guds bud och få tillbaka sansen

 

Folkpartiet behöver en kompass

när deras väg leder till dass

 

Centern behöver en svans

så Maud själv kan gå nånstans

 

Moderaterna får en historiebok

för att se att deras väg inte är klok

 

Sossarna får ett eget kontokort

för att fylla egen ficka fort

 

Vänstern får sagoboken om rödluvan som mötte varg stor

för att lära vad vargen gjorde mormor

 

Miljöpartiet får återanvända boken sen

så de slipper höja bensinen

 

Hoppas att större delar av befolkningen i Sveriges land

slipper dra fram på vägarna med utsträckt hand

 

God jul på er alla

även ni som bara får en torr fralla

Av Christer - 23 december 2009 20:03

Skinkan i ugnen och mjölk på spisen

trevligt det blivit sen vi slaktat grisen

 

Mjölk och kanelstång

kokas natten lång

 

Eller tills spadet brunt blivit

i receptet som min farmor skrivit

 

Efter det så kyls det ner

så att två av varje rörs ner

 

Två matskedar ostlöpe det var

och två ägg i mitt svar

 

Låt stå och löpa ihop

under tiden fyll dit stop

 

Ringla sedan över sirapen jag minns

låt koka sakta tills vassla finns

 

Därefter en redning av mjölk och mjöl

rörs ner utan söl

 

Till sist det står på receptet

Koka så det bli som du vill ha det

 

Och då är rörosten klar

på juldan finns inget kvar

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards