Alla inlägg under oktober 2010

Av Christer - 29 oktober 2010 11:16

Telia lägger ned ADSL år tvåtusen tretton

Och då man på nätet ej längre kan vara on

 

Men nu är det också så här

Att mobiltäckningen inte den bästa är

 

De som nu med kabel internet har

Då får de ingen kommunikation kvar

 

Ingen mobil och telefon

Utan de får stå där som andra fån

 

När du ska betala räkningarna då

Hur ska det gå

 

Posten sedan länge nedlagd är

Bussar, tåg och taxi finns inte här

 

Så nu när viktiga samhällsfunktioner läggs ner

Då vi på landsbygden inga utvägar ser

 

Då vi till staden flytta må

Och två hundra år bakåt i tiden gå

 

För då fanns det post och kommunikationer här

Nu snart allt öde är

Av Christer - 26 oktober 2010 15:03

Satt i telefonkö

trodde jag skulle dö

 

Du har nu plats tretton i kön

sa en kvinnlig stämma skön

 

Tack för att du väntar var nästa fras

Tror snart att huvudet får knas

 

Först en massa knapptryck vi gör

För att få plats i kön som sig bör

 

Och när du når fram dit du tänkt dig

Blir du kopplad till nästa tjej

 

Tjugominuter i telefonen nu

Gjordes förr på fem minuter sörru

 

Nu vi lever i det snabba papperslösa samhället

Men var finns det stället

Av Christer - 20 oktober 2010 22:03

Äntligen får man riktigt kött

jag som på älgkött aldrig blir trött

 

Tänk att i munnen få njuta

det som du förut fått skjuta

 

Någons hund har fått utöva sin instinkt

på ett naturligt sätt så distinkt

 

Ett samarbete mellan människa och hund

skapar min trevliga mat stund

 

Kött och perer och vintern är räddad än en gång

hör min älgkötts lovsång

Av Christer - 19 oktober 2010 20:07

I veckan ett brev från försäkringskassan dök upp

Å jag undrade vad de hittat under sin fel letande lupp

 

Ett beslut om att jag inte ersättning för augusti skulle få

Jaha tänkte jag vad har de nu hittat på

 

Ska jag nu betala det jag fick ut

då tar tålamodet slut

 

Läste så vidare i brevet från dom

för att se om mörkret kom

 

Där stod det att jag avslag fått

därför att ersättning redan utgått

 

Varför hade ingen upplyst den nya handläggaren om

att mitt ärende var klart liksom

 

Hur många redan avslutade ärenden tid upptar

och fyller försäkringskassans handläggares dar

 

Men att det skulle ta fjorton dagar att

brevet från folketshus få fatt

 

Det jag inte riktigt förstår

Är hur deras post går

 

Men för mig kom beviset på att de ljög

Det finns en fjortondagars hög

Av Christer - 9 oktober 2010 09:07

En massa korntjuvar på legdan gick

där de gammal mat fick

 

Plötsligt de med hast for upp

samlade som en militär trupp

 

I tät klunga de undan smet

och från luften kom det liksom en raket

 

Sparvhöken snabbt slog till

och en korntjuv fick sätta livet till

 

Höken fick så smörja sitt krås

dock utan en riktig gräddsås

Av Christer - 8 oktober 2010 12:39

En älgjägare från landet där i söder

ville hit och se älgen döder

 

Med fin annons från skogsbolagen

en vecka före de andra jaktlagen

 

Han med sällskap kom hit

fast det var en bit

 

Hade så betalat en slant för att storoxen få döda

skjuta ett skott och se den förblöda

 

Sällskapet slapp ut i skogen gå

fick sitta på pass efter vägen då

 

Ut från skogen kom då en ko

där han från södern satt i godan ro

 

Höjde bössan och sköt

såg älgen dö och han njöt

 

Tänkte så i sitt stilla sinne

Det här blev ett riktigt Jämtlandsminne

 

De som förr ägnat sig åt viltvård där

jagat i flera generationer på marken här

 

Fick inte råd att själva jaga

nu när skogsbolagen penningstarka hit draga

 

Klart de skjuter det som kommer ut

när de betalat för ett rektut skjut

 

Sitta efter vägen och frysa

istället för att i jaktstugan mysa

 

Det var på den gamla tiden

då man i jakten fann friden

Av Christer - 1 oktober 2010 22:02

Tror det här om försäkringskassan

blir en liten novell för den breda massan



Idag hade det räckt

om min anordnare till luren handen sträckt



Ringt opp och på heder och samvete intygat underskriften

att det var han som skrev under den gällande skriften



Synd att han gjorde det på tisdag

då han pratade med en i enhetens lag



Vet de inte vad sina egna regler är

när man pratar med olika enheter där



För att få pengar snabbt insatta

gäller det att först fatta



Att det som i dag gällde fram till elva

var det som i torsdags räckte till ett som de sa själva



I telefonkön man blir upplyft och väntar sig att bli hjälpt

men hittills har de gjort allt för att få mig stjälpt


Vi är nu trettien handläggare som hjälper dig

och hittills av fyra ingen hjälpt mig



Med nummer till enhetschefer två

trodde jag det skulle bli någon rå



Bad att platschefen skulle ringa före halv tre

men tror de klockan en timme efter vre



Fem i halv fyra ringde mobilen igen

en ny chef presenterade sig sen



Inte platschefen hon med mig ej ville prata

skickade en annan fram för att mig rata



Nu de skyller på postens hantering i denna stund

därför inte mitt brev nått Östersund



Postgången mellan Bräcke och Östersund

mer än tre dagar får mig att tänka en stund


För mig det en och en halv timme tar

varför tar det för posten flera dar?



Hör upp ni därute som till försäkringskassans inläsningscentral något vill skicka

kör det själv eller med rek ni det må skicka annars leveransen vill klicka



Det finns mycket att skylla på för att hålla fjorton dar

och snart ni tömt era svar



Det sista jag fick veta ni höra må

att det är tekniskt omöjligt att mitt bidrag  idag få



Och att försäkringskassan beklagar mig men ej gjort fel

för felet ligger hos mig och anordnaren till största del



Fast från kundcenter jag ett erkännande fick

att de gjort fel och allt inte rätt gick



Men när chefer ej erkänner fel

då får jag i min ersättning ej del

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards