Alla inlägg under september 2007

Av Christer - 29 september 2007 19:12

Vakna av jaktlust

Titta ut och det var halvljust

 

Lördag morgon -3 och dimman låg tätt

Drog på mig kläderna och kände mig lätt

 

Ut med hundar och bössa

Tog på mig skärm mössa

 

Ifall solen skulle göra oss sällskap sen

In med allt i bilen och tog den breda vägen

Efter vägen två fina tjädertuppar spatserade

Sedan ytterligare två som jag passerade

 

Kändes som det inte skulle gå så bra idag

Fyra tuppar och inte ens i skogen är jag

 

Så äntligen framme på Prästmyra

Ut klev vi alla fyra

 

Gick mot sjua passe och nybrytna vägen

Hörde orrar spela men fick inga lägen

 

Så plötsligt en tjäder intill mig landa i en tall

Upp med bössa ojj vad det small

 

Tjädern så i backen for

Vägde nog tre kilo jag tror

 

Lyckad dag det verkar bli

Ser ut som turen står mig bi

 

Fortsatte så myren fram ända till vägen skymtade

Ut på vägen och hörde ett konstigt grymtande

 

Grymtande var från Bella som grävde i en stubbe

Var det ett hem åt en tomtegubbe

 

Idag gick det bättre än i förrgår

Tur det är gott om fågel i år

Av Christer - 27 september 2007 20:44

Igår var jag ut och tittade efter tjäder

men lyckades inte få se en fjäder

 

Idag kom ett mms med en nyskjuten tupp

Somliga hittar tjäder utan lupp

 

Jag var ut med hundar tre

Trixie, Blade och Bella från sve

 

Klev ur bilen och släppte de tre ett  tag

Det tog inte ens en minut innan det blev upptag

 

Blade hitta älg som drog iväg mot Löningsåa

Det tog en halvtimme innan jag såg na

 

Bella leta fågel men hitta sork

Hon som är så gammal har fortfarande ork

 

Trixie provade att sin fårhjord valla

Vet inte om det går oss att det kalla

 

Hem vi kom i alla fall utan byte

Ingen av oss hade ej heller nåt lyte

Av Christer - 26 september 2007 20:24

Idag har jag lärt mig varför det är vårdkö

Det är för att man ska hinna bli frisk eller dö

 

Tänk att ha nageltrång

Väntan blir jättelång

 

Du väntar och väntar på din tur här

Ja nästan ett år innan du först i kön är

 

Vårdgarantin räcker en stund

Tills du far in till Östersund

 

Där tittar läkaren på din förut ömma tå

Och säger synd att du inte kom in då

 

Nu din tå är frisk

Och då tar vi ingen risk

 

Nästa gång du ont får

Far in akut och du bättre mår

 

Om nu akuten tar emot en öm tå

Men det får du veta då

 

Och tur att det bara nageltrång var

För då sitter tån kvar

Av Christer - 25 september 2007 20:02

Nu har pojken blivit stor

ska eget bankkort ha

Även jag tror

att det går bra

 

Hoppas han lär sig vad kronan är värd

och fyller sitt konto med arbetets skörd

För att få ihop till sin egen härd

när pappa i gungstol blir rörd

 

Att barna blir stor är svårt att förstå

årena går och jag får gråa hår

Nu när han snart har en egen vrå

får han kanske själv höra tass av små tår

Av Christer - 24 september 2007 19:50

Här på sve är vi utan teleHoppas ni snart åtgärdar fele På lördag morgonenTystnade telefonen En stengrävare grävde felGrävde av kabeln som då var hel Tur det finns mobiler med täckningOm vi skulle behöva släckning Pojken klagar att han kan inte göra det han velaNär det inte går att på nätet spela I Bräcke hade ABF kulturmönstringVälbesökt med mycke spring Många duktiga kulturbärare det finns härKontakta ABF om ni vill att de kommer er när Kurser visades också oppAllt från data till sopp Friskvård, tavlor och kaligrafiVideoredigering, näverslöjd och telegrafi LT:s reporter som spelar klaviaturAtt jag bloggar åt öp gjorde han sur Sa nåt om lortig fotKallade mig svartfot Tog av mig skon och lukta på strumpanLuktade fräscht och inte som rumpan Så ÖP läser denne manDuger inte LT längre åt han

Av Christer - 22 september 2007 00:16

På väg hem från stan

for sent på dan

 

Mörkret redan sänkt sig

lindar sina armar kring mig

 

Jag sitter bredvid den som kör

efter en veckas arbete känner jag mig mör

 

Vägen av asfalt svart

bilens lyktor glöder som hjortronkart

 

Stjärnor tindrar på himmel mörk

Extraljusen lyser upp en björk

 

Två ögon lyser i natten

en räv det var ta mig katten

 

Färden går nerför Mordviksbacken

ljusen från husen lyser i nacken

 

Sedan färden genom Bräcke går

snart ända stället med brandkår

 

Ljusen från terminalen visar vägen hem

Ber chauffören lägga på en rem

 

Skyndar så hem till sängen så varm och skön

slänger mig i utan aftonbön

 

Somnar sen snabbt i natten

Hoppas chauffören släppt ratten

Av Christer - 19 september 2007 22:55

Strax före ett

av telefonen väckt

 

Leta länge väckarklockan när  jag hörde tonen

fatta inte att det var telefonen

 

Svarade så strax

Infinn dig i stan klockan sex då det är dags

 

Lämnade mitt hem

klockan halv fem

 

Vi hjälpte polisen att söka en kvinna

Som hade svårt att hem finna

 

Hon hittades tre och en halv kilometer norrut

Så vårt sökande fick ett lyckligt slut

 

Hem och på jobbet i hast

kom fram till kafferast

 

Gick igenom offertrar

För att se vem vi tar

 

Så åter hem

till klockan fem

 

Till slaktboa det bar

och stycka älgarna som var kvar

  

Så en tur till Bräcke ner

Föräldramöte och inget mer

 

Mellan mig och sängen stog

En köttlåda med älg från våran skog

 

Packetera och frös in tjugo kilo kött

Och kände mig riktigt trött

 

La mig så sent

Och tänkte tillbaka på vad som hänt

Av Christer - 18 september 2007 20:08

En snuvig och nysande dag

tror jag fått noskvalster jag

 

Åt soppa  till middag

gjorde jag

 

Norsk kraft är ej svag

med gulrot, fläsk och klimp ilag

 

Tack Karin för maten idag

Norsk sodd med drag

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
<<< September 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards